A-vitamin pótlása természetesen!

Az A-vitamin a zsírban oldódó vitaminok családjába tartozik, nélkülözhetetlen a megfelelő növekedéshez és immunműködéshez, valamint a látásunk megőrzéséhez.

Nézzük, hogy mit kell tudnunk róla, és hogyan pótolhatjuk természetes forrásból!

Honnan tudhatjuk, hogy az A-vitamin szintje nem megfelelő szervezetünkben?

Az A-vitamin hiányának kezdetben nincsenek erős tünetei. Ha azonban gyakrabban betegszünk meg és fáradékonyabbnak érezzük magunkat, akkor ez jelezheti az A-vitamin hiányában meggyengült immunrendszert is.

Súlyosabb esetben az A-vitamin hiánya okozhat:

  • száraz bőrt
  • viszketést
  • száraz, fénytelen, töredezett hajat
  • bőrön kiemelkedő, fehér, pattanásszerű kiütéseket

Súlyos A-vitamin-hiány esetén a szemünk egészséges is veszélybe kerülhet, ugyanis a hiány következtében farkasvakság alakulhat ki. Ez az az állapot, amikor szürkületben nehezebben látunk, mert szemünk nehezen alkalmazkodik a megváltozott fényviszonyokhoz. Más néven szürkületi vakságnak is nevezik.

A farkasvaksággal egy időben jelentkezhet a szem szárazsága, valamint megnőhet az ezzel összefüggő szembetegségek kockázata is. 

Az A-vitamin hiánya következtében megnőhet a fertőzések kialakulásának kockázata is. Nagyobb eséllyel alakulhat ki például felsőlégúti vagy emésztési probléma, de gyermekek esetében számolni kell a növekedési és csontfejlődési zavarokkal is. 

A-vitamin pótlása természetes forrásból

Az A-vitamin pótlása nem olyan bonyolult, hiszen egy megfelelő, változatos étrenddel könnyedén biztosíthatjuk szervezetünk számára a megfelelő mennyiségű A-vitamint.

A-vitamint tartalmazó ételek:

  • édesburgonya: akár egyetlen darab is képes biztosítani a napi szükséglet többszörösét
  • spenót
  • káposztafélék, például a fodros kel, kelbimbó, kelkáposzta, fejes káposzta
  • sárgarépa
  • zellerzöld
  • jégsaláta
  • brokkoli
  • piros húsú kaliforniai paprika és kápia paprika
  • tökmag és hidegen sajtolt tökmagolaj

Fontos tudni, hogy az A-vitamin zsírban oldódó vitamin, ami azt jelenti, hogy az elfogyasztott ételek A-vitamin-tartalma sokkal jobban hasznosul, ha valamilyen zsiradékkal együtt fogyasztjuk. Ezért jó választás például a tökmagolaj, illetve a tökmagolajjal készült saláta. Sokkal egészségesebb, mint a boltban kapható, tartósítószerekkel dúsított salátaöntetek.

Azt is fontos kiemelni, hogy egyáltalán nem mindegy, hogy milyen tökmagolajat fogyasztunk, illetve használunk a salátáink elkészítése során. A vitaminok és ásványi anyagok nagy része hőre érzékeny, ezért nagyon fontos, hogy a tökmagolaj hidegen sajtolt legyen. 

A hidegen sajtolás lényege, hogy a megtisztított és megszárított magokat a csigás présbe tesszük és kisajtoljuk belőlük az olajat. Nem használunk magas hőmérsékletet és adalékanyagot, így a végeredmény tiszta, természetes hidegen sajtolt olaj, amely sokkal jobban megőrzi a tökmag értékes összetevőit, mint a hőkezeléssel készült olajok.

Mi, a Zahorecz gazdaságban csak hidegen sajtoljuk a tökmagolajat, ezért jó szívvel ajánlom a figyelmébe a saját készítésű Betyáros hidegen sajtolt tökmagolajunkat. Kattintson ide nézzen körül webáruházunkban!

Az A-vitamin esetében is felhívják a figyelmet a szakemberek arra, hogy ne lépjük túl az ajánlott napi mennyiséget. Az A-vitamin túladagolása felhalmozódáshoz, mérgezéshez vezethet. Mivel szervezetünk képes tárolni az A-vitamint, ezért nem érdemes egyszerre nagyobb dózisban fogyasztani A-vitamin-tartalmú ételeket vagy étrend-kiegészítőket. Ehelyett koncentráljunk a folyamatos vitaminpótlásra, mert így elkerülhetjük a káros következményeket.

Ha a hidegen sajtolt tökmagolajat választjuk, akkor vegyük figyelembe, hogy az ajánlott fogyasztási mennyiség felnőtteknek napi 1 evőkanál, gyerekeknek pedig napi 1 teáskanál. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.